The Get Up Kids az A38 Hajón
Október folyamán először látogat Budapestre a kilencvenes évek emo-hullámának egyik leginkább meghatározó zenekara, a három éve ismét aktív The Get Up Kids.
Ugyan az előző évtizedben az emo fogalma sajnos kérlelhetetlenül összemosódott mindenféle olyan zenei melléktermékkel, aminek talán meg sem kellett volna születnie, annyi azonban bizonyos, hogy a műfaj korábbi virágzása a kilencvenes években olyan erőteljes és markáns hullámot hozhatott létre, amiből az azt követő emberöltő popzenéje épp akkora előszeretettel merített, mint az olyan szubkultúrák, mint a hardcore vagy a screamo. És korántsem véletlen, hogy a Fall Out Boy, esetleg a Jimmy Eat World mainstream sikerei is csak megerősítették a műfaj létjogosultságát. Épp emiatt örülünk annak, hogy bejelenthetjük az év egyik legfontosabb koncertjét, a The Get Up Kids első budapesti fellépését.
Ugyanis ha az igazi, széles értelemben vett áttörés a mi kontinensünkön nem is nagyon jött össze a 2005-ben feloszlott, de három év után ismét összeállt, és eddigre már méltán piedesztálra emelt zenekarnak, annak valódi okait nem abban kell keresnünk, hogy velük lenne hiba: a mainstreamtől való kiszakadásra a kulturális különbség és a befogadás lassúsága ad választ. Elvégre a zenekar máig legismertebb albuma, egyben az újkori emo talán legnagyobb alapműve, a Something To Write Home About egy egész amerikai nemzedék sajátosan gyökértelen életérzését tükrözte, beleértve minden létbizonytalanságot, kételyt, örömöt, szerelmet és vidámságot.
Ezzel nőhette ki magát igazán a The Get Up Kids tulajdon színterének egyik legnagyobb alakjává, amit csak tovább növelt széles látóköre, elvégre a bandának sosem derogált közeli kapcsolatot ápolni a punk és a hardcore közegével sem – sőt, az igazat megvallva ezek a szubkultúrák valahol épp Matthew Pryor bandáját emelik a leginkább piedesztálra ebből a hullámból mind a mai napig. Mert a The Get Up Kids egyike a legigényesebb és legalázatosabb popzenei előadóknak, hiszen belső őszinteségük épp annyira magával ragadóan fogós, mint amennyire bárki számára átérezhető, megélhető.
Ugyanez igaz a kísérleti hangvételű visszatérő lemezre, a lo-fi hangzással barátkozó There Are Rulesra, aminek útkereső jellege épp azt bizonyította, hogy a zenekar nem szeretne megállni, és megállni azzal, hogy az első három nagylemez mesterhármasát másolná újra. Ez a töretlen lendület pedig a színpadon is vissza fog köszönni, mert kétségkívül az ősz, és feltehetően az év leghangulatosabb koncertjére kell készülni, ami már az első hangoknál előcsalja majd mindenkiből az igazi tizenévest.
[2011.09.23.]