Amerikai karmester, „úttörő” művek a Nemzeti Filharmonikusok hangversenyén
Az egyik magasan jegyzett amerikai dirigens, a Kansasi Szimfonikusok zeneigazgatója, Michael Stern – a hegedűművész Isaac Stern fia – vezényli a Nemzeti Filharmonikusokat 2012. december 5-én fél nyolckor a Művészetek Palotája nagytermében.
A koncert a XX. század zenéjének keresztmetszetét nyújtja, hiszen három nagyon különböző és nagyon nagy szerzőjéről van szó. Mindhárom mű valamilyen sztorira épül, dramaturgiája van, és szinte tapintható atmoszférát teremt. - mondja az est karmestere.
Zenei névjegyeként Stern először attól a zeneszerzőtől dirigál, aki huszonéves korában meghívta őt a New York-i Filharmonikusokhoz egy workshopra. Leonard Bernstein Az On the Waterfront (A rakparton) Oscar-díjra jelölt zenéje az 1954-ben bemutatott, New York és New Jersey dokkjait uraló maffiák üzelmeiről szól. A Marlon Brando főszereplésével készült fekete-fehér film Elia Kazan legsikeresbb alkotása. Nem kevesebb, mint nyolc Oscar-díjat, négy Golden Globe díjat és még számos más díjat kapott (a legjobb filmzenéért járó Oscarra Leonard Bernsteint is jelölték, de végül nem ő nyerte el). Zord, de romantikus és természetesen ragyogóan megírt muzsika. Morális dráma és a gengszterfilm sajátos keveréke; témája a dokkmunkások szakszervezetébe beépült korrupció és gengszterizmus.
Ezt követi Bohuslav Martinů IV. szimfóniája, amelyet a cseh nemzetiségű, de román gyökerekkel is rendelkező zeneszerző azt követően írt – többi öt szimfóniájával együtt –, hogy a náci megszállás elől Párizsból kivándorolt az Egyesült Államokba. Prokofjevvel, Stravinskyval és Bartókkal együtt azon alkotók közé szokták őt sorolni, akik a kelet-európai zenei hagyományokat egyesítették az európaiakkal, új zenei nyelvet, egyéni stílust hozva létre.
Ennek a törekvésnek egyik első emblematikus alkotása Stravinsky Tavaszi áldozata, amelynek alcíme Képek a pogány Oroszországból. A zenetörténet egyik legnagyobb botránya fűződik a koncertdarabbá lett baletthez: az 1913-as bemutatón összeverekedtek azok, akik csodálták a zene ritmikai összetettségét, zseniális hangszerelését, színeit, lendületét, líráját, és a párizsi közönség nemesebb témákhoz szokott rétege, amelyet felháborított a mű nyers, barbár hangvétele és kemény disszonanciái. Merészsége ma is szembetűnő. Marin Alsop karmester így nyilatkozott a műről: „ A Tavaszi áldozat az alapvető, primitív és ösztönös érzésekről, vágyakról és reakciókról szól; különböző képeket és asszociációkat hív elő mindnyájunkból.”
Michael Stern, 2005 óta a Kansasi Szimfonikusok zeneigazgatója. Emellett a Német Saarbrückeni Rádió Szimfónikus Zenekarának vezető karmestere valamint a Lyoni Nemzeti Zenekar állandó vendégkarmestere Franciaországban. Stern a legelőkelőbb zenekarokat vezette Európán át egészen Ázsiáig, és Észak Amerikáig. Rendszeresen fellép a Aspeni Zenei Fesztiválon, és az Amerikai Karmester Akadémia fakultációján tanít Aspenben. Stern Philadelphiában szerezte diplomáját a Curtis Zeneintézetben, ahol legfőbb tanára Max Rudolf volt, a neves karmester és tudós. Stern társszerkesztője volt Max Rudolf hires “A karmesterség nyelvtana” című tankönyve 3. kiadásának. Stern a Harvard Egyetemen amerikai történelemből is szerzett diplomát.
[2012.11.30.]