2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Lezárult a Szegedi Szabadtéri Játékok 2025-ös évada
Sokszínű évaddal készül a jövőre 95 éves Szegedi Szabadtéri Játékok
Koncertműsort hirdet a Szegedi Szabadtéri Játékok
Kapcsolatok
Szegedi Szabadtéri Színpad

Nyáron debütál a Wicked! Interjú Szente Vajk rendezővel

Jövő nyáron a zöld árnyalataiba öltözik a Szegedi Szabadtéri Játékok színpada a Wicked hazai bemutatójának otthont adva, Szente Vajk és az Erkel Színház nyerte el a jogot, hogy bemutassa Stephen Schwartz és Winnie Holzman musicalszenzációját. Az augusztus 14-én esedékes bemutató, amely, a tétet növelve egyúttal szabadtéri világpremier is lesz, páratlanul népszerű történetet hoz el az ország legnagyobb színpadára. Az Erkel Színház vezetőjét elsőként ennek felelősségéről, az alapanyagról faggattuk.

Szente Vajk: A Wicked a világ musical történetének egyik legsikeresebb musicalje, most negyedik a legrégebben játszott Broadway-darabok sorában. Amióta bemutatták, minden héten nyolcszor színpadra állnak és eljátsszák Londonban és New Yorkban is – ez sokezer előadást jelent. Már mi, magyarok is ismerhetjük a film - sőt, mostmár a két film - okán, ezt az egyébként nem csak varázslatos történetet, hanem varázslatos zenéjét is. Értelemszerűen minden musicalt a nagyszerű zene tesz igazán jóvá, ez pedig valóban kivételes zene, amelyről az is leszögezhető, hogy kivételesen nehéz. Egy nagyon érdekes barátságról szól sok más mellett e színdarab, és mind a két főszerep kifejezetten nehéz éneklést és nagyon technikás énekhangot követel.

A kiváló hangi kvalitások mellett Elphaba és G(a)linda szerepe is árnyalt alakítást követelő színészi feladat. Anélkül, hogy túl sokat árulnánk el a most még kiválasztás alatt álló szereplőkről: hogyan, milyen hangsúlyokkal jelenik majd meg kettejük alakja, viszonya a készülő előadásban?

Sz. V.: Érdekes identitás-labirintus az, amelyben ők vannak: hogy mind a két főszereplő, Elphaba és Glinda is máshol kezdi a történetét és máshol fejezi be. Glindának meg kell tanulnia azt, hogy a kedvesség önmagában még nem az erkölcs, az erkölcsi nagyság máshol kezdődik, ehhez föl kell nőnie. Ugyanígy Elphaba esetében: az, amit ő igazságnak hisz, arról kiderül, hogy nem humánus dolog, és miután a mélyére látott, ki kell állnia a valódi igazságért. Ez bizonyos értelemben a jószándék története, vagy a jószándék tragédiája, ha úgy vesszük. És leginkább természetesen a kívülállóságé, ami nem csupán egy tulajdonság, de akár energiaforrás is tud lenni. Ha szigorúan nézzük, nemcsak Elphaba kívülálló a saját zöld-sége okán, hanem a szereplők mindegyikében megtalálhatjuk ezt. Ám ő az, aki felismeri, hogy valami nem humánus dolog történik ebben a világrendben, és ezen ő, az igazságérzete okán változtatni szeretne.

A mű csakugyan sok-sok súlyos témát felvet: vajon a születés vagy a környezeti hatások tesznek valamilyenné, morális, sőt, politikai dilemmákat is megvillant, és megkísérel igazságot szolgáltatni egy gonosznak titulált karakternek. Ugyanakkor az emberi kapcsolatok fontossága, a kaland és a varázslat is meghatározó a darabban. Hogyan egyensúlyoz majd a rendezés a komoly gondolatok, a magával rántó fantasy és a humoros elemek között?

Sz. V.: Egy jó musicalben ezeknek mind szerepelniük kell. Valóban fontos elmondani erről a darabról, hogy sok vicces dolog történik, maguk a szereplők is saját humorral rendelkeznek, Glindának egy nagyon extrém személyisége van, de Elphabának is megvan a maga humora, a szellemesség tehát egyfelől igenis sajátja ennek a történetnek; másfelől ott van a mély mondanivaló, amit remekül segít a zene rétegzettsége, közben pedig azért ez egy nagyszabású musical. Mindezeket kell balanszba hozni majd: talán az a legfontosabb, hogy a néző már az elején rá tudjon kapcsolódni, akkor utána tudjuk majd olyan úton vezetni őt, hogy épp a vizualitás legyen fókuszban, utána a szerepek mélysége, a történetvezetés… Tényleg rengeteg réteggel bír a cselekmény és maga a musical is: vannak grandiózus képek, olyan szólószámok, ahol az énekteljesítmény önmagában egy olyan érték, amit ritkán hall az ember, de közben ezeket a lelki mélységeket sosem engedhetjük el, mindig szem előtt kell tartanunk, hogy ez a musical valójában attól jó, hogy nagyon szép emberi történetet mesél el.

Sokrétűsége és grandiozitása okán is alkalmat ad rendkívüli színpadtechnikai bravúrokra és színes megvalósításra a musical. Milyen látványra számíthatnak a nézők hazánk legnagyobb színpadán?

Sz. V.: A 3 testőr esetében azt mondtam, hogy arra mindenképpen számíthatnak a nézők, hogy lesz vívás. Itt, a Wicked esetében a repülés az, amit minden bizonnyal meg lehet ígérni, mert enélkül ez a történet nincsen meg. Emellett egyszer csak a szereplők elérkeznek Smaragdvárosba, ahol minden a zöld árnyalataiban pompázik - ez is a színdarab vizualitásának egy elég fontos eleme, amelyet meg kell rajzolni, és kiváló alkalom egy nagyszerű díszlet- és jelmeztervezői vagy akár rendezői bravúrra, hogy hogyan jelenítjük meg ezt impozánsan. A Szegedi Szabadtéri ráadásul ilyen szempontból a legjobb színpad - sok más szempontból is, ezt mindig hangsúlyozom -, hiszen megvan hozzá a szélessége, mélysége, ahová ezt a várost föl lehet majd rajzolni, de ezek mellett természetesen azt sem fogjuk elkerülni, hogy a szereplők elrugaszkodjanak a talajról.

John M. Chu filmadaptációjának második felvonása a napokban debütált a mozikban. Világszerte sokaknak ez a legmeghatározóbb, vagy éppen egyetlen Wicked-élménye - bizonyára itthon is sokan kíváncsiak rá: a készülő produkció mennyiben emlékeztet majd erre a verzióra?

Sz. V.: A történet természetesen azonos: a film első részében a színdarab első felvonásával találkozunk, a második rész pedig a második felvonás, így ismerősek lehetnek a szereplők, a dalok. Vizualitás terén viszont nyilvánvalóan más típusú víziónk van. Az a tapasztalatom, hogy az elmúlt években már képesek vagyunk arra, talán egyébként pont a tavalyi Szegedi szabadtéris A 3 testőr az egyik remek példa erre, hogy egy-egy színpadi musicalt már nyugodtan lehet úgy értékelnünk, mintha egy nagy filmet néznék. Ugyanolyan gyorsan tudunk helyszínt váltani, közelit adni egy szereplőről - még akár a Dóm téren is - vagy épp egy hatalmas totált, ahol ötvennél is több ember táncol. Ilyeténképpen nem tartok attól, hogy tud-e majd olyan látványos lenni, mint a film. Sőt, még látványosabb is, hiszen ott élőben láthatjuk a szereplőket, és amiről már említést tettünk, Elphaba repülését élőben biztosan ezerszer nagyobb élmény látni, mint a CGI segítségével.

Ez a világot jelenleg is lázban tartó történet sok változáson ment keresztül L. Frank Baum gyermekmeséjétől a Judy Garland nevével fémjelzett feldolgozáson át Gregory Maguire sötétebb árnyalatokkal rajzolt regényéig, amely a Schwartz-Holzman musical nem szigorúan vett alapját adta. Kinek szól az a Wicked, amelyet a Szegedi Szabadtéri Játékok közönsége láthat a nyáron?

Sz. V.: A Wicked igazi klasszikus családi szórakozás, tehát nagyon széles az az életkori réteg, akinek ajánlható ez az előadás. Megértik a történetet a gyerekek, látnak nagyszerű, érdekes dolgokat, de ahogy idősödünk és beleérünk ennek a történetnek a mélységeibe, akkor meg tudunk már fejteni olyan erkölcsi kérdéseket, amikről ez a darab is szól. A valódi családi szórakozás, azt lehet mondani, hogy talán már több is mint száz éve, ezt tudja nyújtani: hogy mindenki megtalálja azt, ami éppen hozzá, az ő életkorának szól. A Wicked sok transzformáción esett át, talán éppen azért, hogy kristályosodjon; és hogy egyre élesebbek legyenek benne azok a tartalmak, amelyek miatt minden életszakaszban megtalálható benne valami érdekes. Igaz, szerintem a Wicked kicsit közelebb áll a felnőttmeséhez, de a gyerekek is nagyon fogják majd élvezni, ebben egészen biztos vagyok. Amit pedig nem értenek meg belőle, azt meg a mellettük ülő felnőtt el tudja majd magyarázni.

Izgalmakban, lenyűgöző látványban és fordulatokban, káprázatos dalokban és elgondolkodtató pillanatokban tehát nem lesz hiány a Szente Vajk rendezésében készülő Wicked, a musicalben, amelyet augusztus 14-én, 15-én, 16-án, 20-án, 21-én és 22-én láthatnak első magyar nézői, az Erkel Színház produkciójában, a Szegedi Szabadtéri Játékokon.

Jegyvásárlás

Szegedi Szabadtéri

[2025.12.04.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még