Így születnek a slágerek 1.: szakmai titkok hétről-hétre
Új rovatunkban megpróbálunk kicsit szakmai oldalról foglalkozni azzal, hogy hogyan születik meg egy sláger.
Barátai vagy saját révén szinte mindenki közel áll a zenéhez. Lehet egyszerűen csak zenekedvelő, az autó hifi megszállottja, esetleg otthon szöveget vagy zenét ír, DJ-programokat próbálgat, vagy hangszeren játszik, netán stúdiója van. Nagyjából ezekkel a témákkal szeretnénk foglalkozni nagyvonalakban, majd egyre részletesebben bevonva a "szakmák nagyjait".
Cél, hogy interaktívak legyünk
Tervezzük hogy folyamatosan interaktívvá válunk, hogy véleményeket tudjatok írni az itt olvasottakról, kérdezhessetek egymástól, illetve a szakemberektől, leírhassátok tapasztalataitokat és lehetne még sorolni. A cikkeket a fórumon elhangzottakkal, illetve a szakemberek segítségével megpróbálájuk kiegészíteni, így fokozatosan kialakulhat egy olyan "Lexikon" amiből a kezdők elindulhatnak, a haladók tanulhatnak, és még a profik is hallhatnának újdonságokat.
Hogy készül egy könnyűzenei dal? Az első hetekben egy könnyűzenei dal elkészülésének fázisairól fogunk írni az elejétől a végéig. Megismerhetjük a folyamatokat, és hogy milyen szoros kapcsoltban vannak egymással. Mi kell egy dal születéséhez? Ötlet, és eszközök, na meg az énekes, és esetenként a hangszeres előadók (gitár, dobok, hegedű, stb.).
Ötleteljünk! Na az bármikor érhet minket: autóban, tv nézés közben, éjjel álmunkban, tényleg akármikor. Az ötlet lehet egy sor énekdallam, vagy egy szinti szólam, vagy egy dobképlet, bármi, amiből elindulunk. Szokták mondani, hogy egy dalszerő nem is dalszerző ha nincs nála mindig egy diktafon, vagy a telefonja nem tud hangot felvenni, mert sajnos ami egyszer kipattan, az nem biztos, hogy két perc múlva újra eszükbe jut.
Ha megvan az ötlet akkor jöhet maga a dalszerzés, szövegírás, hangszerelés, és máris lehet énekelni, vokálozni, majd jönnek a hosszadalmas utómunkák, a keverés, és a masterelés. Felsorolva jól hangzik, később részletesebben beszélünk róla, és kiderül, hogy akár külön-külön szakmákról beszélhetünk, sőt jobb helyeken más és más ember végzi.
Eszközök, amelyekre szükség van
A megvalósításhoz különböző eszközökre is szükség van: mikrofonok, előfokok, konverterek, hangszínszabályzók, dinamikaszabályzók, különböző effektek, hangszerek, keverőpult, illetve megfelelő lehallgatás. Az örök kérdés: digitális vagy analóg? Egy analóg hangszínszabályzó, vagy keverő, vagy szinti, nagyságrendekkel jobban, életszerűbben szól mint a digitális társa, cserébe sokkal drágább, és sokkal több munka van vele. Magyarországi viszonylatban szinte elképzelhetetlen egy több százmilliós hangszerpark, és stúdió fenttartása, éppen ezért óriási kompromisszumokra kényszerülünk.
Az a meglátásunk, hogy az ének, és hangszeres felvételhez továbbra is elengedhetetlenek a drága analóg berendezések, de a hangszerelésnél, keverésnél már egy fokkal könnyebben lehet "csalni". Egyrészt, mert a szoftveres megoldások hihetetlen mértékben fejlődnek, másrészt, mert a hangzásbeli gyengeségeket kreatív ötletekkel, és hozzáértéssel jobban lehet kompenzálni, mint mondjuk egy rosszul felvett énekhangot.
Így születnek a slágerek sorozatunk összes része- Zsenya & Krisztián -
[2008.07.27.]