Így születnek a slágerek 5.: utómunkálatok, keverés
Most az utómunkálatok, a keverés és a mastering titkaiban merülünk el a Zene.hu oldalain, mégpedig igazi szakemberek és hozzáértők segítségével. Figyeljetek, mert amellett, hogy szórakozhattok, most számos érdekes és hasznos információra tehettek szert!
Kész a dal, felénekelték, a hangszereket is feljátszották, de még korántsem kezdünk el keverni. Itt van az a pont, amikor mindent egyben hallunk, és még nincs késő igazítani. Előfordulhat, hogy a hangszerekhez képest sok vagy kevés a vokál, vagy éppen hozzájuk képest nem viselkednek jól bizonyos hangszerek. Ha ez megvan, és megvagyunk elégedve, jöhet a sávolás. A sávolás nem más, mint az egyes nem élő hangszerek egyenkénti felvétele.
Analóg és digitális lehetőségek A keveresére és masteringre analóg és digitális lehetőségeink is vannak, a továbbiakban tételezzük fel, hogy szoftveresen történnek ezek a folyamatok. Ha külső samplereink, szintetizátoraink vannak, akkor hagyományos módon felvesszük őket, lehetőleg szinkronban egymáshoz. Ha pluginekkel szólaltattuk meg a hangszíneket, akkor már más a helyzet: készíthetünk itt is hagyományos módon felvételt, de a gép is ki tudja számolni. Ezeknél a folyamatoknál szintén jól jöhet egy jó analóg hangszín- és dinamikaszabályzó, de talán egy fokkal kevésbé elengedhetetlen, mint élő hangok felvételénél.
Azok az érdekes zajok Ha az énekek, vokálok, és minden hangszer szépen egymás alatt helyezkedik el a programban, akkor találkozunk érdekes zajokkal: pattanások, nyálfröccsenések, levegővételek, kiugró mássalhangzók, és egyéb idegen eredetű zajok. Na ezektől meg kellene szabadulni, de nagyon. A pattanások akkor keletkeznek, amikor hirtelen elindul vagy véget ér egy hang. Éppen ezért hangerőben pici idő alatt hangosítani vagy halkítani kell őket. A nyálfröccsenéseket a hullámforma rajzolásával lehet enyhíteni, illetve eltüntetni. A levegővételeket és mássalhangzókat hagyhatjuk eredeti formájában, de csillapíthatjuk, kiemelhetjűk őket, sőt akár teljes egészében ki is vághatjuk vagy cserélhetjük. Izlés és koncepció kérdése.
Ezek után szembesülhetünk azzal, hogy az ének, és a vokálok nincsenek teljesen szinkronban egymáshoz. Ez további vágásokkal, időkorrekciókkal megoldható.
Ám itt még mindig nincs vége, mert ha az ének, és vokál szólamok hangmagasságban egy picit alatta vagy felette van mint kellene, egy erre megfelelő programmal segíthetünk rajta. A program ezt automatikusan képes elvégezni, de ugye mondanunk sem kell, hogy nem mindig emberien teszi ezt. Ennek ellenére sokan így csinálják, és ennek meg is van a hallható következménye.
Hamarosan folytatjuk a tényfeltárást, ne feledjétek: a Zene.hu hozzáértők segítségével rántja le a leplet a „titkokról”.
Így születnek a slágerek ösoroizatunk összes része- Zsenya & Krisztián -
[2008.08.24.]