Így születnek a slágerek 6.: befejezzük a dalt!
Elérkeztünk az utolsó két fázishoz. Mint már említettük, ha a hangszerelés, a feléneklés, a vokál, a felvétel készítésére, és az utómunkákra megfelelő figyelmet fordítottunk, akkor most sokkal kevesebb dolgunk lesz. De mit is értünk keverés alatt? Nagyon leegyszerűsítve a külön álló hangszereket, effekteket, énekeket - azaz a sávokat - hangerőben. hangszínben, dinamikában, és térben összekeverjük. Megszámlálhatatlan lehetőség van ezen paraméterek állítgatására, így csak a legfontosabbakról ejtsünk néhány szót röviden.
A hangszín befolyásolása nem más mint az adott hang mély, közép, és magas tartományainak emelése, vagy vágása. A hagyományos hangszínszabályzóktól a különféle emuláción keresztül a torzításon át sok féle képpen történhet ez. Amire nagyon érdemes figyelni, hogy nem az adott sávot kell önállóan élvezhetővé tenni, hanem minden egyes sáv hangszínét úgy kell módosítani, hogy mindegyik sáv annyira érvényesüljön, amekkora szerepet szántunk neki hangszerelésnél.
A dinamikát is többféleképpen szabályozhatjuk az egyszerű hangerő manuális állításától a több frekvencián dolgozó bonyolult képletek alapján működő kompresszorokig. Dinamika szabályzás alatt ugyanis a hangerő különböző szabályok szerinti befolyásolását értjük. Ugyanakkor a hirtelen hangerő váltások alkalmasak a sávok "dögössé", "vastagabbá" tételére is.
A delay és a chorus
Térben sem más a helyzet: az egyszerű panoráma szabályzótól a különféle termeket szimuláló effektig sok a lehetőség. A panoráma szabályzót úgy képzeljük el, hogy alap helyzetben középen áll, ilyenkor mindkét hangfalon ugyanolyan hangerő szól az adott sáv. Balra tekerve egyre inkább halkul jobb oldali hangfal, míg teljesen el nem halkul, jobbra tekerve ugyanez fordítva.
Számos egyébb effekt segíthet minket a keverésnél, két effektet még kiemelnénk - a rokon effektjeikbe most nem mennénk bele - mégpedig a delayt (visszhang) és a chorust (közeli hangmagasságok hozzáadásával teltebbé teszi a sávot).
Amikor a sávok megfelelő hangerőn, hangszínen, és térben szólnak hátra van az utolsó fázis: a masterelés. Lényegében az összekevert sávok egy kimeneten találkoznank. Ezen a kimeneten egy utolsó hangszín, hangerő, és térszabályázást alkalmazhatunk. Működésében másmilyen effekteket használunk itt mint az egyes sávoknál, de csak viselkedésben más, lényegében ugyanaz. A masterelést jelenleg hatalmas misztikum övezi, sokan azt hiszik ezen áll van bukik egy dal hangzása. A valóságban pedig csak javítani tudunk a hangzáson, csodákat nem lehet tenni.
Így születnek a slágerek - korábbi részekHamarosan folytatjuk a tényfeltárást, ne feledjétek: a Zene.hu hozzáértők segítségével rántja le a leplet a „titkokról”.
- Zsenya & Krisztián -
[2008.08.30.]