Így születnek a slágerek 2.: Dalszerzés, szövegírás
Csapjunk bele a közepébe új rovatunkkal! Ugyanis most a dalszerzés és a szövegírás rejtelmeibe kalauzol el benneteket a Zene.hu, mégpedig igazi szakmeberek és hozzáértők segítségével. Figyeljetek, mert amellett, hogy szórakozhattok, most számos érdekes és hasznos információra tehettek szert!
Ha megvan az a bizonyos ötlet, azzal már körvonalazódik, hogy milyen stílusú lesz a dal. A dalszerzés tulajdonképpen az énekdallam, és az akkordok kitalálása, ami többféleképpen történhet. Van akinek eszébe jut egy dallam a fejében, és abból már következik a harmónia, valaki zongorán vagy gitáron játszott harmóniák alapján találja ki a dallamot, sőt olyan verzió is létezik, hogy már egy előre megírt szövegre íródik a dallam, és a harmónia.
Kényes kérdés az ötlet eredetisége
Sajnos sokan próbálnak egy meglévő dalból kreálni egy másikat, ez egyrészt etikátlan, másrészt bizonyos fokú hasonlóság esetén pláguimmal vádolható az illető. Viszont előfordulhat, hogy amikor az ember próbál minél egyszerűbb dallamot írni, akár a tudta, és akarata nélkül is nagyon hasonlíthat egy már kész slágerhez.
Találkoztunk már zenekarokkal, akiket ilyen-olyan lopással gyanúsítottak, de nem lehetünk benne teljesen biztosak, hogy akarattal, vagy anélkül hasonlít a két szám egymásra. Egész egyszerűen matematikailag fogyóban vannak a lehetőségek.
Szabályok között alkotni Írott és íratlan szabályok vannak bőven. Ami talán fontos, hogyha népszerű nótát akarunk írni, akkor az egyszerű, de frappáns megoldásokra érdemes törekedni, nem szabad túlbonyolítani sem a dallamot, sem a harmóniát. A másik fontos dolog, hogy az előadó, aki énekli majd a szerzeményt jól érezze magát "benne", közel álljon hozzá, és nem utolsó sorban a dallam hangmagassága és mélysége is megfeleljen neki. A legjobb megoldás erre talán az, hogy az énekes már a dal születésénél jelen van, próbálja énekelni, esetleg némiképp beleszól a dallamvezetésbe.
Jóban kell lenni egymással A szöveg és a dallam szoros kapcsolatban kell álljon egymással. Egyrészt tartalmilag, mondanivalójukat tekintve. Finoman szólva nem szerencsés egy boldogságot sugárzó dallamban mondjuk egy háziállat elvesztésének fájdalmáról énekelni. Másrészről a dallam ritmusához, hangsúlyához is alkalmazkodnia kell a szövegnek.
Erre kevésbé szoktak figyelni, így rádiókban hallható sikeres zenéknél is komoly hibákat lehet találni. Mivel elég nehéz a mondanivalót, és a dallam ritmikáját összeegyeztetni, sokszor a dalszerző és a szövegíró együttműködésével születnek a dalok, átírhatják közösen a dallamot, vagy a szöveget, itt-ott egymásnak engedve.
Láthatjuk: nem egyszerű és nem is gyors folyamat egy dal elkészülése, azaz a dalszerzés és a szövegírás. Pedig valljuk be: sokszor azt gondoljuk, nincs is ennél kézenfekvőbb, ilyen rímeket mi is tudtunk volna alkotni. Most már tisztán látunk, hogy nem egyszerű betanult munkáról van szó, hanem nagyon is összetett és precízséget igénylő tevékenységről.
Legközelebb a hangszerelés titkaiba vezetünk be benneteket, ne feledjétek: a Zene.hu hozzáértők segítségével rántja le a leplet a „titkokról”.
Így születnek a slágerek sorozatunk összes része- Zsenya & Krisztián -
[2008.08.02.]