Így születnek a slágerek 3.: Feléneklés, vokálok
Folytatjuk nemrég indult rovatunkat! Nem máshova, mint a feléneklés és a vokálok világába kalauzol el benneteket a Zene.hu, mégpedig igazi szakmeberek és hozzáértők segítségével. Figyeljetek, mert amellett, hogy szórakozhattok, most számos érdekes és hasznos információra tehettek szert!
Mint azt korábban írtuk szükségünk van minimum egy mikrofonra, előfokra, konverterre, de jó szolgálatot tehet egy jó dinamikaszabályzó, és egy hangszínszabályzó. Minél jobb eszközökkel dolgozunk - ami nem feltétlenül a drágát jelenti - annál kevesebb dolgunk lesz a keverésnél.
Fontos a kiegyensúlyozottság Ideális esetben az énekes nem lapról olvassa a szöveget, és kigyakorolta a nehezebb részeket. Ha nem így történik, akkor nem tudja megfelelően beleélni magát a dalba, és ez a hallgatónak is hamar kiderülhet. Fontos, hogy a feléneklés során viszonylag kiegyensúlyozott testi-lelki állapotban legyen, hisz nem valószínű, hogy lázasan hitelesen tudna előadni, egy boldog tengerpartról áradozó nyári számot.
Miközben az üvegfalon túl az énekes énekel, az üvegfalon innen ül minimum a hangmérnök, esetleg a szövegíró, a producer. Ezek az emberek láthatják el instrukciókkal az énekest. A kiejtéstől, a ritmikán keresztül a dinamikán át az érzésvilágig mindennek passzolnia kell, amit nem biztos, hogy az előadó magától hall, illetve elég kritikus-e magával szemben. Egy dolog biztos, jó hangulatban kell telnie ennek a folyamatnak. Sokszor elég egy rossz arcmozdulat kintről, és az énekesnek aznap el is mehet a kedve még a beszédtől is.
Vokál: a biztos háttér
A vokál nem más, mint olyan énekszólamok, amik a főszólamot - dallamot - erősíti, kiegészíti. A vokálszólamokat írhatja az énekes is, de jobb esetben a dalszerzés, hangszerelés folyamán már körvonalazódik, és a hangszerek ennek megfelelően játszák saját szólamukat.
Fontos, hogy a vokalista hangszíne ne legyen annyira szólisztikus, hiszen a főszólamhoz képest háttérben kell elhelyezkednie. Általában egy szólamot kétszer is fel szoktak venni, hogy a későbbiekben nagyobb térben lehessen elhelyezni.
Legtöbbször részenként történik a felvétel, de lehet egyben az egész dalt is. Minél többször van felvéve, annál több a lehetőségünk a későbbiekben kiválasztani, összevágni a verziókat. A legjobb az, ha már a feléneklések során kiválasztjuk a megfelelőt, nyersen összevágjuk, és mielőtt az előadók hazamennének megállapodnánk, hogy ez így jó, mert ha valamivel nem vagyunk kibékülve, akkor még a helyszínen újra lehet énekelni. A napokkal később felvett énekhang nagyon elüthet az eredetitől, nagyon hallani lehet, hogy melyik rész mikor lett felvéve. Valamelyest el lehet tűntetni a különbségeket, de az az igazi, ha egy napon történik minden.
Legközelebb az utómunkálatok titkaiba vezetünk be benneteket, ne feledjétek: a Zene.hu hozzáértők segítségével rántja le a leplet a „titkokról”.
Így születnek a slágerek sorozatunk összes része- Zsenya & Krisztián -
[2008.08.09.]