December 23-án este népszerű műsorral várja közönségét a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Művészetek Palotájában.
A koncert programját a négyes szám határozza meg. Beethoven 1806-ban (éppen 200 éve) keletkezett, s 1807 márciusában saját maga által bemutatott IV., G-dúr zongoraversenyének magánszólamát a bécsi születésű Till Fellner játssza, aki az 1993-as Clara Haskil Nemzetközi Zongoraverseny első díjának elnyerése óta szívesen látott vendége a világ legjelentősebb koncerttermeinek és zenekarainak.
A mű kezdete páratlan a zeneirodalomban. A versenyművek ugyanis rendszerint a zenekar erőteljes, energiát sugárzó motívumaival kezdődnek, ezúttal viszont a zongora indít, végtelenül egyszerű, csendes motívummal, mintha a szólista személyes vallomásából bontakozna ki a kompozíció.
A második részben Brahms IV. – egyúttal utolsó – szimfóniáját szólaltatja meg a Kocsis Zoltán vezette Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Apró érdekesség: a mű jókedvű harmadik tétele az egyetlen hely Brahms szimfóniáiban, ahol a szerző triangulumot használ. Ebben a tételben a zenekar még két „szélsőséges” fúvós hangszerrel, az egészen magas, éles hangokat kiadni képes pikkolóval és a dörmögően mély kontrafagottal is kiegészül.
Bár gyakran játszott darabról van szó, számíthatunk arra, hogy Kocsis és az NFZ interpretációja némileg új megvilágításba helyezi a művet.
A hangverseny után Kocsis Zoltán dedikálja a Bartók Új Sorozat közelmúltban megjelent első CD-jét, amelyen az NFZ élén a Kossuth-szimfóniát és A fából faragott királyfit dirigálja.
|