|
„John Zorn’s Cobra” John Zorn (USA), 12 magyar zenész közreműködésével Bacsó Kristóf – alt- és szopránszaxofon, Dresch Mihály – tenor- és szopránszaxofon, fuvola, kaval, Borbély Mihály – alt- és tenorszaxofon, tárogató, fujara, Schreck Ferenc – pozan, Sütő Gergő – laptop, klarinét, Szabó Dániel – zongora, billentyűk, Párniczky András – gitár, Lukács Miklós – cimbalom, Barcza Horváth József – bőgő, basszusgitár, Szandai Mátyás – bőgő, Baló István, Halmos András – dobok
John Zorn a New York-i avantgárd jazz talán legmarkánsabb figurája. Az 1960-as években Anthony Braxton hatására fordult az avantgárd felé, miután több évig kortárs zenével és zeneszerzéssel is foglalkozott. Híres feldolgozás-albumain legnagyobb példaképeit – például Ennio Morriconét, Ornette Colemant – mutatta be összetéveszthetetlen egyedi stílusával. Dolgozott a kortárs zenét nem kevésbé univerzális módon értelmező Kronos Quartettel és az invenciózus gitárossal, Bill Frisellel is. Az itthoni közönség még adós Zorn nevének és zenéjének felfedezésével, ám ehhez alighanem a legjobb alkalom ez a koncert, amelynek zseniális ötlete túlmutat a hangversenyek megszokott keretein. Zorn nemcsak markáns szaxofonművész, de vérbeli játékos is. Cobra című műve inkább zenei ötlet, semmint befejezett kompozíció. A közreműködő zenészek – hangszerek szerint csoportosítva – bizonyos alapmotívumok kibontásával improvizálnak. A zene folyamatát Zorn irányítja úgy, hogy a zenészeknek előre egyeztetett jeleket mutat föl, mire az egyes csoportok átveszik egymástól a témát. Így válik a szabad rögtönzés komponált zenei alkotássá: születésének különleges pillanatait a közönség is figyelemmel kísérheti. Zorn a világ néhány nagy koncerttermében bemutatta már a Cobrát, amelynek lényeges eleme, hogy helyi zenészek is közreműködnek benne – ez Magyarországon is így lesz.
|