2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Cenzúrázták a Pearl Jam-et
Katonaélet a Halál Kertjében: K3 - Garden of Death
Elgondolkodtató! A világról szól a Thy Catafalque lemeze
Harminc év késéssel itt a Scampolo "Under the Rainbow" című albuma bakelit lemezen
Síró játék: Paradise Lost - Faith Divides Us-Death Unites Us
Megalománia: Muse - The Resistance
Komor hangulat, beton basszus: Alice In Chains - Black Gives Way To Blue
Arany János Népi Zenekara: Dalriada - Arany-album
Kapcsolódó Kiadványok
Pearl Jam: Backspacer
Kapcsolatok
Pearl Jam
Legnépszerűbb csengőhangok

Semmi extra, mégis ízlik: Pearl Jam - Backspacer

A Pearl Jam 2009-ben még mindig szerethető. Meghallgattuk a Backspacer című albumot.

Talán csak a Pearl Jam volt az egyetlen, akik a grunge hullám elmúlta után is rendületlenül dolgoztak tovább, bár vannak olyan olyan vélemények is, hogy bár ne tették volna. Igaz ami igaz, eléggé eltaktikázták a dolgot, mert a legnagyobb dobásuk mindjárt az első Ten (1991) című nagylemez volt és azóta sem csináltak akkora zenét, mint amit arra rápakoltak. A Ten utáni albumokat kezdetben még vitte a Ten által generált siker, de hiányoztak az igazán ütős dalok mindegyikről.

A zenekar a 2000-es évek elejétől kezdett ismét magára találni zeneileg. A Binatural (2000), Riot Act (2002), de különösen a Pearl Jam (2006) című lemezeken végre ismét találhattunk kicsit harapósabb, érdekesebb dalokat is. A legújabb Backspacer (2009) alapvetően nem halványítja a csapat második évtizedének emelkedő csillagát, bár kicsit ismét aspektust váltottak: mintha a mainstreamnek való megfelelés szándéka érződne a lemezen, ami eddig nem volt jellemző rájuk.

Kétségtelen, hogy a Pearl Jam szereti amit csinál, különben nem ontanák megállás nélkül a lemezeket. Az is igaz rájuk, hogy ha kell, gond nélkül tudnak idomulni a mindenkori elvárásokhoz, itt-ott kihallik, hogy folyamatosan figyelik a zenei trendeket - lehet, hogy ez a titka a túlélésnek. Mindezt persze anélkül építik be a zenéjükbe, hogy a saját minőségi elvárásaikkal ellentmondásba kerülnének.

Csak hogy példát is mondjak, a Backspacer esetében néhány dalról ordít, hogy a U2 és Coldplay hangzása azért őket is megérintette valahol. A régi grunge hangzás és a szellemiség maga tehát szép lassan eltűnt, egyedül talán a Pearl Jam (2006) albumon hallhattunk némi nosztalgiázást e téren. Én azt mondom, ne kárhoztassuk őket emiatt: a világ is sokat változott körülöttünk, szintúgy a Pearl Jam zenészei és ha ez jön belőlük, hát akkor ezt értékeljük.

Az új lemez első hallásra nagyon steril, már-már kommerszbe hajló amerikai rock. Magam is megijedtem kicsit, mikor először hallottam. Mélyebb ismerkedés után azonban mégis azt tanácsolom, hogy érdemes barátságot kötni a lemezzel, mert a Pearl Jam-képlet azért sosem volt annyira felszínes és egyszerű, mint amilyennek elsőre látszik, hiszen bármennyire is nyitottak a mainstream felé, minőségben még mindig messze a Bon Józsi és Nickelback klónhadsereg felett teljesítenek.

A Pearl Jam számomra ma egy roppant tehetséges, professzionális zenészekből álló ameriaki zenekar, egy nagy név a mainstream sodorvonalán, akik viszonylag könnyen fogyasztható muzsikát művelnek. A tagok sokat értek az elmúlt évek alatt emberileg és zeneileg és Eddie Vedder sem az a taknyos szörfösgyerek már, aki volt a 90-es években (és aki a Ten lemezt nem mellesleg úgy felénekelte, hogy mindenkinek leszakadt az álla a meglepetéstől).

Épp nála látszik a legjobban, hogy a zene és a Pearl Jam mennyire átalakította, mennyire megnevelte, mennyire az életévé vált a zenélés és az éneklés, a gondolatok ilyetén módon való átadása az embereknek. Néhány akusztikus, erős country hatásokat csillogtató szerzemény is helyett kapott a lemezen és ezeket hallgatva erős gyanú támad bennem, hogy ezek esetleg az Into The Wild című Vedder-féle soundtrack-/szólólemez utóhatásaként csusszantak ide át (Just Breathe, Speed Of Sound, The End).

A Backspacer dalai amúgy egytől egyig professzionális, kiválóan megírt tételek, talán egy, max. kettő szürkébb, altatósabb szám van a lemezen. A többi dal ellenben elég masszívan ragad a fülbe. A gyors tételek közül kiemelkedő a Got Some és a The Fixer, de egyébként meglehetősen erősen nyit az album, mert a legjobb, a legtempósabb dalokat az elejére tették, úgyhogy egészen az ötös akusztikus Just Breathe-ig élvezhetjük a jó kis Pearl Jam-féle rockzenét.

Nem mintha a Just Breathe nem volna élvezhető, hiszen az egyik legszebb akusztikus dal, amit az utóbbi években hallottam, Vedder sajátos, egyedi orgánumával és érzelemtől túlcsorduló, professzionális előadásával. A hatos Amongst The Waves egy nagyon szép, élvezetes hangulati ívekkel operáló dal, az utána következő Untought Known viszont mintha egy az egyben Coldplay volna a fokozatosan előtérbe tolakodó, szaggatott pianóleütésekkel, bársonyos gitárakkordokkal a háttérben és még Vedder vokálja is csak erősíti a hasonlatot. Nagyon érdekes végeredmény lesz ebből, érdemes meghallgatni.

Az utolsó, lírai The End vokálját hallgatva viszont Bono stílusa ugrott be - nyilván nem szándékos a dolog, de feltűnő. Egyébként ez is egy nagyon szép dal. Közben azért nem akarok megfeledkezni a Supersonic két és fél perces rohanós tempójáról sem - igazi gyöngyszem a lemez közepére illesztve.

Nem tudom, ki mit várt a Pearl Jamtől 2009 ben. Ha magamat kérdezem, talán csak a 2000-ben ismét megtalált, megbízható színvonal megtartását, és ezt abszolút hozzák is (a lemezcím megtévesztő, hiszen visszalépésről szó sincs). Ha a Paradise Lost legújabb lemeze a dark kategóriában év lemeze esélyes, akkor a Pearl Jam Backspacere a soft rock kategóriában indulhat ugyanezért a címért komoly eséllyel.

Amint egy jó pap holtig tanul, tartja a mondás, egy jó zenekar is ugyanúgy tegyen, mert akkor vannak rendben a dolgok, ha egy csapat létezése során folyamatosan érik. A Pearl Jam zenéjében manapság nincsenek már olyan úttörő, lázadó és lehengerlő dolgok, mint a 90-es évek elején, de van jó adag élettapasztalat, bölcsesség zenéjükben, ami legalább olyan fontos lehet sok embernek. Ilyen a Pearl Jam 2009 ben. Még mindig szerethető.

Még több lemezkritikáért klikk
IDE.

-Saabi, rockstation.blog.hu-

[2009.09.30.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még