2025. december 10. | szerda | Judit nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 

Féloldalas zenetörténet - Gryllus Samuval beszélgettünk

Miért nincsenek női zeneszerzők a klasszikus kánonban? Vajon hallani egy zeneműn, hogy nő vagy férfi komponálta? Érdemes, illetve kell-e férfi vagy női zenéről beszélni? Ilyen és hasonló kérdéseket boncolgat a MusicaFemina International szimpózium, amit a MusicaFemina program részeként, Magyarországon először rendeztek meg 2020 januárjában, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében. A közelgő események kapcsán, a fesztivál művészeti vezetőjével, Gryllus Samuval beszélgettünk.

Ha visszamegyünk a történelemben, biztosan sokkal több zeneszerzőnő volt annál, mint ahányról hallottunk.
Igen, ez a leggyakrabban emlegetett sérelem, hogy nincsenek benne a kánonban. Január 20-án a BMC-ben egy zeneszerzőnőkről szóló német dokumentumfilmet vetítünk, amelyben  Kyra Steckweh zongoraművész ráébred arra a statisztikai tényre, hogy a leggyakrabban játszott száz klasszikus zeneszerző között egyetlen nő sincs. Tim van Beverben filmrendezővel utánajárnak négy múlt századi zeneszerzőnő életútjának.

Ezek a nők nem ritkán híres zeneszerzők közvetlen közelében vannak.

Akár híres zeneszerzők feleségei, akiknek műveit a férjük nevén ismerjük. Vagy éppen abbahagyták a komponálást, mert egy családban egy zeneszerző lehet, és az a férfi volt. Sok igazságtalanság történt, ez tény. Ennek a felkutatására illetve a jelenlegi helyzet kiegyensúlyozására jött létre Németország, Szlovénia, Ausztria és Magyarország részvételével  a MusicaFemina International európai együttműködés, amely női alkotók munkáját és láthatóságát támogatja. A projekt kurátora, Irene Suchy az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivált kérte fel magyarországi partnerének. A fesztivál keretében kétnapos szimpóziumot szerveztünk 2020. január 8-án és 9-én. Ennek része a Gender and Creativity in Music Worlds angol nyelvű tudományos konferencia, amely mindkét nap reggeltől délutánig tartott a CEU-n, 14 ország kutatóinak, alkotóinak, kurátorainak részvételével. A konferencia előadásai három téma köré csoportosultak: az első a zeneiparon belüli viszonyok, a második Közép-Kelet-Európa jelene és múltja a zene és a társadalmi nemek vonatkozásában, valamint foglalkoztunk a zenei oktatás ehhez kapcsolódó vetületeivel. Ez utóbbi nagyon fontos, hiszen gyakran már az eldönt sok mindent, hogy találkozol-e zeneszerzőnőkkel a komolyzenei oktatásban, ami alapvetően a régi művekre specializálódott, tehát arra a kánonra, ahol gyakorlatilag nincsenek nők.

Milyen magyar nyelvű programok voltak a szimpóziumon?

Hang-nem-váltás? címmel nyílt kerekasztal-beszélgetés volt a Három Hollóban január 8-án este. Itt a magyar zenei élet szereplői – többek közt Palya Bea énekes-dalszerző, Varga Judit és Vajda Gergely zeneszerzők, Süveg Saiid Márk producer, illetve az Artisjus képviselői – a közönséggel együtt a  nemek és a gender diskurzus zenei színtereken megjelenő tendenciáiról beszélgettek. Ezt követte a magyar underground női fesztivál, a Ladyfest Budapest különkiadása, ahol lengyel, német és magyar előadók lépnek föl elektronikus zenei produkciókkal.

Tehát nem kizárólag az újzenei műfaj képviselői szerepeltek a programokban?

Amikor csatlakoztunk a MusicaFemina projekthez, azt mondtam, próbáljuk meg picit kinyitni ezt a dolgot, és gondolkozzunk szélesebb zeneiségben. Legyenek benne népzenészek és dalszerzők is. Végül Szabó T. Anna költő – Kézdy Lucával és Tóth Evelinnel közös – produkciója is bekerült a programok közé, illetve az autentikus cigányzenét éneklő Lakatos Mónika létrehozott a felkérésünkre egy tematikus összeállítást Gipsy Voices nevű formációjával. Mindemellett persze van újzene is. A projekt felkérésére, Szigetvári Andrea írt szóló énekhangra egy darabot Murányi Mártának – szenzorokra, nyolccsatornás elektronikára.

Ha leegyszerűsítem a kérdést, mondhatjuk, hogy a nők először előadóművészként kaptak lehetőséget, s minden egyéb csak később következhetett?

A projekt keretében készített rövidfilmjeink egyikében Harcsa Veronika azt mondja a dalszerzésről: az, hogy egy lány többnyire férfiak által írt dalokat énekel, azelőtt természetes volt. Mostanra erősödő tendencia, hogy – szerinte egyfajta bizonyításként is – a nők elkezdtek alanyi dalokat írni. A Hang-nem-váltás?-ban részt vett Palya Bea, akinek alkotói lemezei közül több is alapvetően ezzel a témával foglalkozik.

Vajon mi a fontosabb? Hogy több lehetőségük legyen a nőknek, vagy több fényt kapjon, amit csinálnak?

Két nagy irányzat van. Az egyik szerint elég, ha mindenkinek azonos lehetőségeket biztosítunk, a másik szerint ezen túl, ellenőrizni is kell ennek érvényesülését az eredményekben – akár a bemutatásra kerülő alkotásokban is – s ezeket az arányokat ugyancsak. Vagy akár úgy, hogy egy munkahelyeken ugyanannyi férfi legyen, mint nő – persze ugyanakkora fizetéssel, ugyanazért a munkáért. Erre volt az osztrák parlamentben nyáron egy nagyon szép példa: amikor a kormánykoalíció bukását követően, a köztársasági elnök felkért egy ideiglenes szakértői kormányt, fele-fele gender aránnyal. Azt mondta, nem azért, mert ezt így kötelező csinálni, hanem csak azért, hogy ezentúl senki ne mondhassa: ez lehetetlen. Én is megpróbáltam úgy összerakni az Átlátszó Hang előadásait, hogy a szerzők esetében ehhez az arányhoz közelítsünk. Ez mai zeneszerzőknél azért nem akkora probléma, mint a klasszikus repertoárnál. A történelem sajnos tényleg nagyon féloldalas.

A fesztivál után viszik-e tovább az „ügyet”, vagy ez csak erre az időszakra szólt?

A MusicaFemina International program hivatalosan 2020 májusában véget ér. Addig megjelenik egy kiadvány tanulmányokkal négy ország különböző kutatásaiból, megszületik a magyarországi felkérésekből összeálló lemezanyag, megjelennek az általunk készített kisfilmek. De természetesen megmarad a közreműködőkkel és a partnerekkel a kapcsolat. Nagyon örülök, hogy ebbe a programba férfiként belekeveredhettem. Biztos vagyok benne, hogy az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál jövő évi programjában sem lesz kevesebb zeneszerzőnő. Ha nem beszélünk róla, csak jól csináljuk – egy idő után – az is elég.

[2020.01.26.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Egy bizarr elme örök ragyogása
Mi az? Mindennel szembe megy, amit manapság bármennyire is...

Best of KERO 75 - Kerényi Miklós Gábort ünnepelték - képriport
November 16-án telt ház...

A gótikus metal egyik alappillére a Barba Negraban - Lacuna Coil koncerten jártunk 
A MONO visszatért Budapestre - megnéztük
Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
beszámolók még