Egy férfi zenész női cipője a budapesti Zenészmúzeumban
2003. májusa óta várja látogatóit Magyarország első Zenészmúzeuma, az Old Man’s Music Pubban. Soha rosszabb környezetet egy relikviákban dúskáló, és a rárakódó emlékektől különlegessé lett használati tárgyak sokaságától sorjázó kiállítási vitrineknek!
Az ötlet nem példa nélküli. Danny Friedmann, a Hollies együttes technikusa nyitott kiállítást először 1982-ben, a beatzene műfajalapítóinak a hatvanas évek végétől gyűjtött ruháiból, fotóiból, hangszereiből és használati tárgyaiból Londonban, a legendás Cavern-klubban. A „Pop-Rock Kellék Múzeum” olyannyira felborzolta a kedélyeket, hogy a relikviákból előbb Anglia-szerte vándorkiállítás nyílt, majd közel egyéves amerikai „turné” után, 1984-től 1989-ig a londoni Royal Albert Hall adott otthont a páratlan gyűjteménynek.
Jurca Iván, mint ötletgazda, és a budapesti Old Man’s Pub vezetője, valamint Zoltán János rock-szakíró – a tárgyak szorgos összegyűjtője – közös erőfeszítéseinek eredményeképpen sikerült tető alá hozni hazánk első Zenészmúzeumát. A helyszín úgymond „adta magát”, hiszen a Pub -ban minden este élő zene szól, a hazai rock- és bluesélet élvonalbeli közreműködőivel.
"Playback-huszároknak" keresnivalója itt nincs
Sikerült megfogalmazni azt az alapkoncepciót is, amelytől semmi szín alatt nem voltak hajlandók eltérni a kiállítás megálmodói. Nevezetesen: csakis olyan zenészek fotói és személyes tárgyai kerülhetnek a vitrinek üvegablakai mögé, akik élőben játszanak. Vagyis a „playback-huszároknak” semmi keresnivalójuk nincs ezen a helyszínen! Ez bizony véleményt alkot, egyben kategorizál is, másrészt emlékezteti a Pub közönségét arra a kétségtelen tényre, hogy a hazai beat-, pop-, és rockzene mára méltán foglalta el az őt megillető helyét a művészetek különböző ágai között. Demonstrálja, hogy az elmúlt több mint negyven év alatt olyan zenei művek és alkotások születtek, melyre immáron több generáció büszke lehet.
Első körben Török Ádám fuvolája, a gitárvirtuóz Tátrai Tibor horgászhálója, Deák Bill Gyula ezüst döglánca, Takáts Tamás saját festésű lábgipsze, Som Lajos Piramis feliratú trikója, a Piramis dobosa, Köves Pinyó szegecses bőrmellénye, a szájharmonika-mester Ferenczi György western csizmája, Tunyogi Péter bőrkarkötője képezte a Múzeum kiállítási alapját.
Mivel „csak” a kezdet nehéz, a hír terjedésével egyre több zenész gondolta úgy, hogy féltve őrzött relikviáival hozzájárul a zenei tárgyú bemutató kibővítéséhez. Így került méltó helyére (persze a felsorolás a teljesség igénye nélküli) a P. Mobil vezér Schuster Lóránt „női” cipője, Végvári Ádám fellépő inge, Komár Laci első rock and roll bőrdzsekije, Dolly napszemüvege, Szűcs Antal Gábor western-derékszíja, Nagy Feró Arany Zsiráfja, Laux József dobverője, Adamis Anna LGT-s írótolla, Szigeti Ferenc fesztiválgyőztes pezsgője, Szörényi Levente saját termésű bora…
Személyes relikviák néhai előadóktól is
A látogatók találkozhatnak olyan muzsikusok személyes tárgyaival is, melynek tulajdonosai már nincsenek közöttünk. Így megtekinthető – többek között - Máté Péter saját kezűleg írt naplója, Radics Béla, a magyar gitárkirály öngyújtója, egykori basszusgitárosa, Kun Tamás szemüvege, vagy a nem is olyan rég elhunyt Német Lehel első, magyarországi mobiltelefonja. A szervezők nem feledkeztek meg a legendás Syrius együttes néhai művészeiről sem; Orszáczky Jackie, Veszelinov András és Baronits Zsolt egy-egy tárgyi emléke gazdagítja az amúgy is bőséges látnivalót.
A 2003. május 22. óta látogatható első hazai Zenészmúzeum kirakataiban közel száz zeneművész fotója és személyes vagy szakmai tárgyai láthatók, amely szám mára majdhogynem háromszázra emelkedett.
A magyar beat-, pop-, és rockzene relikviái folyamatosan szaporodnak az Old Man’s Music Pub oldalfalain. A maga nemében páratlan bemutató sok érdekességgel, máshol nem látható különlegességgel szolgálhat az odalátogatóknak.
-Hegedűs István-
[2008.11.12.]