Sting jobb és bal keze - Exkluzív interjú Dominic Millerrel
Greg: Tervezel esetleg új klasszikus albumot? Mondjuk ismét a Budapest Film Orchestrával? Voltak ilyen elképzeléseid legutóbb...
Dom: Talán igen. De most nem látom igazi értelmét, hogy megtegyem. Akkor jó időben készítettem el a Shapes című lemezt, nagyon sikeres lett, és nagyon örültem neki. Ezt már egyszer megcsináltam. Nagyon szépen fogyott is. Nem hiszem, hogy meg szeretném ismételni ugyanezt, hacsak nem találok ismét valami érdekeset. Ez így van rendjén, mindez öt-hat évvel ezelőtt történt, és nem igazán akarom megismételni ugyanazt a folyamatot. Nem szeretem mindig ugyanazt a dolgot csinálni. Szerintem az egész iparág nagyon furcsa mostanában. A Shapes volt a legtöbb példányban elkelt lemezem, amelyet valaha is készítettem. 150 ezer példány fogyott belőle világszerte, sokkal több, mint a többi lemezemből. Mivel akkor egy nagyon nagy vállalat része voltam, nem tudtam irányítani a projektet, nem volt beleszólásom a marketingbe. A nagy lemezcégek ilyenek. Nem kerestem vele végül egy vasat sem, ami elég nevetséges. 150 ezer elkelt példány után semmi pénzt nem kaptam. Nem mintha csak azért csináltam volna, de azért ez mégiscsak őrület... Egyszerűen a hatalmas lemezcégek nem működnek többé. Olyanok mint a Titanic. Páran pezsgőt iszogatnak, akik még el tudják adni a lemezeiket. De igazából ennyi, vége. Nem akarom ezt ismét eljátszani a Deccával vagy a Universallal. Ismerem ezeket az embereket, jó fejek, de az iparáguk haldoklik. Nem akarok olyan dolog részévé válni, amely éppen süllyed. Inkább a kisebb üzleteket részesítem előnyben.
Greg: Az internetes értékesítésre szeretnél fókuszálni?
Dom: Igen, teljes mértékben! Mára a zene megváltozott. Amikor profi muzsikus lettem, a zenészeket a rögzített anyagaik alapján határozták meg. Ez árulta el rólad, hogy ki vagy. A fellépések, koncertek csak egyfajta névjegykártyák voltak kezedben. De mostanra ez az egész teljesen megfordult. Ami ma művészként meghatároz az az, hogy hogyan játszol. Mellesleg lehet CD-d is, hadd vigyék. Nem ez a meghatározó már! A felvételek váltak névjegyekké. Nincs már olyan értékük szerintem. Azt hiszem, ez egy nagyon jó és egészséges dolog! Mindenki csak panaszkodik a zeneiparra, de valójában mindenkinek ünnepelni kellene, mivel más lett, megváltozott. Több a nagyon jó zenész. Ez a legjobb időszak, amikor ebben az iparágban érdemes dolgozni. Ugyanakkor nehéz, mivel változáson megyünk keresztül, de eljött az idő. Hogyha benne akarsz lenni, csatlakozz most! Mert az élő zene ismét felébredt. Az emberek azt akarják hallani, hogy hogyan játszol és nem a lemezeidet. A technológia és az internet alapján tudják, hogy nagy részük csak kamu, Pro Tools és manipuláció. Most már a szomszédod is képes lemezt készíteni. De le tud nyomni egy koncertet? Nem hiszem! Erről szól az egész. Na, halljuk, hogyan tudsz játszani! Nem akarom meghallgatni a lemezedet, mert az ének is, a gitár is, meg minden manipulálva van...
Greg: Ez éppen olyan, mint a címlaplányok a magazinokban. Pro Tools és Photoshop.
Dom: Pontosan! Igen. És egy szép napon lehet, hogy ugyanez megtörténik majd a fotó- és divatiparban is. Felkelünk és azt mondjuk, ez egy hülyeség! Valódi embereket, igazi bőrt és tökéletlenséget szeretnénk látni, mert az sokkal érdekesebb.
Greg: Hát, pont ilyen lesz az új albumod...
Dom: Pont ilyen! Nyolc nap alatt vettük fel, más albumokhoz meg nyolc hét vagy nyolc hónap kell... Elhatároztam, hogy nem akarom én ezt csinálni, csesszétek meg! A zeneszerzés némi időbe telt, de amikor bevonultam a stúdióba egy forgatókönyvet adtam a zenészek kezébe. Olyanok voltak, mint a színészek. Itt van egy forgatókönyv, egy ötlet, és ezt szeretném elmondani vele. Segítenél eljátszani? Úgy választottam ki a muzsikusokat, akik jók ebben, akik mindezt tolmácsolni tudják. Rengeteg különböző ötletem volt, ezért kértem fel hozzá stúdiózenészeket.
Greg: Engedd meg, hogy megosszam Veled egyik friss zenei élményemet! Nemrég láttam élőben az Oregont Ralph Townerrel és arra gondoltam, hogy Te biztosan szereted a zenéjüket...
Dom: Szeretem Ralph Townert! Ő az egyik hősöm! Mivel ő elsősorban zenél, és a gitár egy hangszer a számára. Épp ezért nagyszerű! De ugyanezért szeretem John Abercrombie-t is, és még pár gitárost. De Ralph Towner az egyik legjobb! Egyszerűen játszik, ami igazából egyáltalán nem egyszerű, nagyon is összetett. Elsősorban zenében gondolkodik és a gitárt csak eszközként használja.
Greg: És még zongorázik is...
Dom: Zongorázik és nagyszerű zeneszerző, minden elismerésem az övé!
Greg: Nemrég együtt dolgoztál Billy Cobhammel is?
Dom: Igen, játszottam az egyik albumán, de ő nem volt ott a stúdióban, csak felvettünk pár számot. Nagyszerű dobos! Fantasztikus!
Greg: Még egy kérdésem lenne Hozzád egy muzsikussal kapcsolatban. Ismered Richard Bona zenéjét?
Dom: Igen.
Greg: És szereted is?
Dom: Richard Bona zenéjét vagy basszusgitározását? Melyiket kérdezed?
Greg: Mindkettőt.
Dom: Richard Bona a lehető legmagasabb színvonalon basszusgitározik. Ha mindez olimpiai szám lenne, akkor biztosan érmet szerezne belőle. De Richard Bona zenéjével kapcsolatban egyáltalán nincs összehasonlítási alapom. Azt hiszem, nem jelent sokat a számomra. Szép dalok, egy kicsit afrikai, egy kicsit popos... Számomra két Richard Bona létezik, a basszusgitáros és az előadó. Ez két különböző ember. Én a basszusgitárost kedvelem. Hallgattam a lemezeit, de nincs összehasonlítási alapom. Számomra egy olyan fickó benyomását kelti, aki készített pár szép, némileg kommersz albumot, amelyek kissé unalmasak. Lehet, hogy ő ugyanezt mondaná az én lemezeimről... Nem hiszem, hogy az erőssége a zeneszerzés. Nagyszerű zenészei vannak, de kicsit olyan, mint összehozni a legjobb színészeket, míg a forgatókönyv nem túl erős.
Greg: Láttam egy olyan videót, amelyben franciául nyilatkoztál. Azzal tisztában voltam, hogy tudsz spanyolul, mivel Argentínában születtél, de hogy franciául is, nem tudtam. Milyen nyelveken beszélsz még?
Dom: Csak franciául, spanyolul és angolul.
Greg: Hogy van a családod, a feleséged és a gyerekeid? Azt hiszem született egy újabb babátok...
Dom: Amióta nem találkoztunk született még egy kisbabánk, egy kislány.
Greg: Gratulálok!
Dom: Hat gyermekem van. Több már nem lesz!
Greg: Akkor annyi van Neked is, mint Stingnek.
Dom: Igen, de nem lesz több! Itt megálltunk. A legfiatalabb egy nagyon aranyos kislány, 3 éves, Evának hívják. Nagyon szerencsés vagyok, a kislányom egészséges és boldog. És egy ideje már vidéken élek. Amióta utoljára beszéltünk, már Franciaországban lakom. Nem lakom Londonban.
Greg: Tényleg? Nem tudtam.
Dom: Egy kis ezer lelkes francia faluban élek.
Greg: Szereted?
Dom: Imádom! Abszolút imádom! Már nincs szükségem rá, hogy nagyvárosban lakjak. Nem befolyásolja a munkámat. Kellett némi tér, mind a fejemben, mind a kertemben. Nem szeretem már a nagyvárost. Nem kell. Nem igazán értem a metropoliszt. Nem látom az értelmét. Talán azért van így, mert öregszem. Nem tudom. Az egyszerű életet szeretem. Nem bánom, hogyha ezres tömegek előtt játszom és benne vagyok a sodrásban. Ez rendben van, de nem akarok olyan életet élni, ahol mindenütt csak emberek vannak, mindenki stresszel, senki nem bízik a másikban. London nagyon bonyolult város lett. Csakúgy mint New York vagy Párizs. Nem ismerem eléggé Budapestet, de már elég nehéz nagyvárosokban élni. Legalábbis számomra. Talán a számodra nem...
Greg: Köszönöm szépen az interjút!
Dom: Köszönöm én is!
Köszönet az interjú létrejöttéért Tardi Hajnalkának (Zene.hu), Orbán Péternek (Zene.hu) és Belev Péternek (Millenáris)!
- Greg, gregjazz.blog.hu -
[2009.11.30.]